Być może wiesz już, że praca copywritera nie polega tylko na kopiowaniu i wklejaniu odpowiednio zebranych treści. Copywriting jest sztuką, która stawia na kreatywność i potencjał twórczy. Jak zostać copywriterem?
1. Podglądaj i ćwicz
2. Obserwuj i analizuj
3. Zaskakuj i kreuj
4. Nie kradnij wypowiedzi
5. Postaw na dynamikę i zrozumiałość
6. Ucz się na błędach
1. Podglądaj i ćwicz
Na pewno masz swoich ulubionych autorów, których styl chcesz zacząć naśladować. Zacznij od tego,że przeanalizujesz cechy stylu danego pisarza. Może to być na przykład lekkość w formułowaniu sądów, wyrażanie myśli w sposób kreatywny i niebagatelny oraz wiele innych rzeczy, z których możesz skorzystać we własnej twórczości. Praktyka czyni mistrzem, wiec pisz, pisz i jeszcze raz pisz. Najlepiej załóż własny blog, który będzie Twoim miejscem treningowym, tam też możesz próbować wdrażać techniki pisarskie, które Ci się podobają.
2. Obserwuj i analizuj
Copywriter, który chce tworzyć skuteczne teksty musi najpierw przyjrzeć się grupie docelowej. Zawiera się tu dotarcie poprzez tekst do ludzi, którzy są konkretnymi nabywcami i chcą wyrobić sobie zdanie na temat jakiegoś produktu czy usługi.
Analizuj rzeczywistość wokół siebie to pomoże Ci zapoznać się z panującymi trendami i zobaczyć, co tak naprawdę najbardziej działa na odbiorców w danym momencie. Będąc „na czasie” masz większe pole do popisu, dlatego czytaj, słuchaj i ucz się wyciągać wnioski. Podstawowym błędem popełnianym przez copywriterów jest to, że tekst pokazuje ich brak wiedzy.
3. Zaskakuj i kreuj
Odbiorcy tekstów mają dość banałów, które przewijają się niemal w każdym czytanym przez nich artykule. Zaskocz ich poprzez konstruowanie ciekawych tytułów, wykaż się także kreatywnością przy konstruowaniu leadów. Może uda Ci się wymyślić jakieś nowatorskie zestawienie słów. Przypomnij sobie, czym jest metafora, oksymoron i inne środki wyrazu w tekście. Na pewno zastosowanie ich wpłynie na odbiór Twojego tekstu.
4. Nie kradnij wypowiedzi
Jeśli uznasz, że jakąś myśl jest na tyle interesująca, by wpleść ją w swój tekst, zrób to nie naśladując bezpośrednio autora. Możesz przytoczyć w cudzysłowie czyjąś wypowiedź lub zainspirować się nią. Niech, to co napiszesz nosi ślady indywidualizmu – pozwól, by czytelnicy odebrali zawarte w tekście myśli jako pochodzące od Ciebie. Postaw dlatego na szczerość swojego przekazu. Jeśli przytaczasz konkretne dane statystyczne, nie zapomnij podać źródła ich pochodzenia.
5. Postaw na dynamikę i zrozumiałość
Źle się czyta teksty, które zawierają zdania w stronie biernej. Staraj się w miarę możliwości używać strony czynnej, dodasz tym dynamiki swojej treści. Staraj się, by Twój tekst nie nosił znamion hermetyczności, pamiętasz słynne pytanie nauczycielki z języka polskiego „co autor miał na myśli?”?. Zrób wszystko, aby to co piszesz było zrozumiałe nie tylko dla Ciebie ale i dla innych.
6. Ucz się na błędach
Być może krytyka nie należy do przyjemnych, ale Ty przekuj ją na na motywujące doświadczenie. Istnieje duża szansa, że drugi raz nie popełnisz już tego samego błędu. Jeśli, któraś z osób wytknie ci np. brak kreatywności to nie oburzaj się tylko przemyśl te uwagę. Im więcej wiedzy na temat konstruowania treści posiądziesz, tym staniesz się lepszym copywriterem.
Copywriting nie jest sztuką dla każdego. Wymaga bardzo wielu zdolności twórczych i analitycznych. Dużą rolę przy tworzeniu tekstów odgrywa empatia na nic zdadzą się umiejętności perswazji jeśli autor nie będzie starał się spojrzeć na swój przekaz oczami odbiorcy.
Joasia
6 października
Żeby zostać dobrym copywriterem na pewno trzeba być kreatywnym i mieć talent literacki. Bez tych dwóch elementów niestety kariery w tym zawodzie nie zrobisz