Jak unikać konfliktów?

Kobieta bijąca mężczyznę

Konflikty, napięcie, kłótnie, gniew – wszystkie te negatywne emocje są odpowiedzialne wytwarzanie się nieprzyjemnej atmosfery w relacjach międzyludzkich niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy. Konflikty mają duży wpływ na nasze samopoczucie i samoocenę. Może działa destrukcyjnie i niszczyć życie nie tylko nam, ale i wszystkim wokół. Jak unikać konfliktów? Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami i nie dać się ponieść uczuciom?

Dobra wola i przewidywanie

Gdy jesteśmy do kogoś negatywnie nastawieni od samego początku, wówczas o wiele trudniej jest nam zachować spokój i neutralność względem nie tylko tego konkretnego człowieka, ale również i całej sytuacji. Nasze zachowanie, mimika twarzy, ton głosu mają duże znaczenie i są instynktownie wyłapywane przez innych. Dobrze jest również wiedzieć już na wstępie, co się chce osiągnąć i o co właściwie chodzi. Znajomość sytuacji, jej kontekstów oraz źródeł o wiele łatwiej pozwoli na zrozumienie oraz znalezienie właściwych rozwiązań.

Bez oskarżania

Emocje, szczególnie te negatywne o gwałtownym zabarwieniu są bardzo złymi doradcami. Gdy ktoś nas denerwuje i zaczyna nam brakować cierpliwości, wówczas zaczynamy atakować i zarzucać drugą osobę oskarżeniami, starając się zrzucić całą winę na rozmówcę. Podobny zabieg generuje reakcję obronną i doprowadza do wzajemnego przerzucania się oskarżeniami, wymówkami, nastawiamy się tylko na kwestię „ty”, a powinno się skupić na swoich uczuciach i emocjach. Gdy coś nas gryzie, powiedzmy, co czujemy i spytajmy do czego ma to zmierzać, powiedzieć w prost o tym, że się czegoś nie rozumie, albo jest się zdenerwowanym.

Kontury dwóch twarzy

Wczuj się w drugą osobę

To, że jesteśmy z jakiegoś powodu zdenerwowani, złościmy się, jesteśmy niezadowoleni, nie oznacza, że druga osoba również nie ma podobnych odczuć. Najczęściej do konfliktów dochodzi, gdy wyznawane przez nas poglądy są sprzeczne, albo przynajmniej w jakimś stopniu się od siebie różnią, wówczas dochodzi do napięcia, a od tego do nieporozumień i kłótni. Nie jesteśmy w stanie wiedzieć, co inni czują i myślą, trzeba więc nasze własne uczucia i wartości przekazać wprost, a także dowiedzieć się, co dla innych jest ważne, dzięki czemu o wiele łatwiej będzie unikać sytuacji konfliktowych.

Gniew? Stop!

Gdy zaczynamy odczuwać gniew, wówczas powinniśmy już zacząć się nad tym zastanawiać. Gniew nie bierze się znikąd. Zanim więc zaczniemy wyżywać się na innych, należy skupić się na sobie, swoich odczuciach i emocjach. Trzeba poznać źródło tego gniewu, skąd się wzięło, co się stało, że aż wzburzyło to we mnie takie silne emocje. Uczucia zaczynają w nas buzować i czujemy potrzebę wyrzucenia tego z siebie, a gdy ktoś popełnił jakiś błąd, mamy ochotę wykrzyczeć mu to w twarz. To bardzo kuszące, ale nie, trzeba to powstrzymać. Zamiast krzyczeć na innych, trzeba zadać sobie szereg pytań, mających na celu jaśniejsze zobrazowanie sytuacji, a to pozwoli w późniejszym czasie na o wiele łatwiejsze nawiązanie kontaktu z drugą osoba, już na spokojnie i z bardziej konstruktywnymi argumentami.

Słuchanie i uprzejmość

Zdolność do komunikowania to nie tylko mówienie, ale także słuchanie. Będąc w konflikcie, najczęściej nie chcemy słuchać drugiej strony będąc już z góry nastawieni na „nie” i cokolwiek by się nie powiedziało, niczego to nie zmieni. Umiejętność słuchania jest jednak ważna, a każdy człowiek zasługuje na okazanie szacunku, nawet jeżeli go nie lubimy. Dzięki temu można lepiej poznać innych, dowiedzieć się o wyznawanych przez nich wartościach i nie tylko. Bardzo ważne jest także nastawienie. Uśmiech na twarzy, uprzejmość, wszystko to jest kluczem do zdrowych relacji.


  1. Wiking

    7 października

    No i to się nazywa przydatna wiedza.Gdybyśmy się wszyscy nauczyli, jak unikać konfliktów, świat stałby się dużo lepszym miejscem do życia.

  2. Olunia

    10 października

    Moim zdaniem trzeba być po prostu mądrzejszym od swojego rozmówcy. Jeśli ktoś reaguje agresją, złością i innymi tego typu emocjami, to my musimy iść w druga stronę. Agresja rodzi agresję więc najlepszą bronią jest spokój.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.