READING

Jak naprawić wgniecenie w karoserii? Jaką metodę w...

Jak naprawić wgniecenie w karoserii? Jaką metodę wybrać?

Dach z wgnieceniami

Każdy, dla którego wygląd samochodu ma znaczenie, nie zaakceptuje nawet najmniejszych wgnieceń, które odbierają mu estetyki. Zaniedbanie kwestii takiej naprawy może mieć swoje konsekwencje w przyszłości. Nie wszystkie wymagają głębokiej ingerencji w strukturę blachy, lakierowania czy szpachlowania. W poniższym artykule przedstawiamy najpopularniejsze metody usuwania wgnieceń w karoserii.

Usuwanie wgnieceń metodą PDR

Oczywiście przed przystąpieniem do naprawy należy ocenić stopień wgniecenia i precyzyjnie zdiagnozować, jak przebiegają oraz jaką metodą należy je usunąć. Jedną z najpopularniejszych metod jest PDR. Tego typu usługa świadczona jest tylko i wyłącznie przez wykwalifikowanych specjalistów, a taką z pewnością jest naprawa wgnieceń bez lakierowania u MWalczak. Polega ona na wyciąganiu wgnieceń poprzez przyklejenie specjalnej zaczepy w miejscu uszkodzenia. Klej łatwo i mocno przykleja się do karoserii, nie niszcząc przy tym lakieru. Przy pomocy tzw. pullera, czyli urządzenia do pociągania zaczepami, delikatnie masuje się blachę, aż wgniecenie się wyprostuje. Następnie usuwa się klej ręcznie lub przy użyciu specjalnego rozpuszczalnika. Głównym celem tego zabiegu jest to, aby nie naruszyć lakieru i pozostawić go w oryginalnym stanie. Czas potrzebny na usunięcie powstałych wgnieceń uzależniony jest od ich wielkości, głębokości oraz miejsca, w którym powstały. Niektóre można usunąć w ciągu 5 minut, a czasem potrzeba nawet kilku godzin. Metoda ta stosowana jest w przypadku wgnieceń powstałych np. w wyniku gradobicia.

Masowanie i hartowanie blachy

W tym wypadku za pomocą specjalnych hebli oraz miękkich młotków uszkodzona karoseria poddawana jest masowaniu tak, aby wróciła do swojego pierwotnego stanu. To jedna z najskuteczniejszych metod, dzięki której wykorzystuje się sprężystość materiału, dzięki czemu nie ulega on uszkodzeniu. Problematyczne może okazać się jedynie konieczność zdemontowania wszystkich dodatkowych elementów blachy, by mieć ułatwiony dostęp do wgnieceń. Dlatego też tej metody używa się przeważnie w naprawie przedniej maski.

Hartowanie blachy polega z kolei na doprowadzeniu do nagłej zmiany temperatury. W tym celu podgrzewa się blachę, a potem szybko schładza. Przy tej drugiej czynności najczęściej używa się suchego lodu. Ta metoda jednak ma pewną wadę, mianowicie, lakier może ulec uszkodzeniu, co wiąże się z koniecznością jego ponownego pomalowania.

Usuwanie wgnieceń metodą panelową

W sytuacji kiedy nie zostały uszkodzone inne elementy wewnętrzne umiejscowione pod poszyciem, wówczas sprawdza się inne rozwiązanie, jakim jest metoda panelowa. Dzięki niej możliwa jest naprawa elementów powierzchniowych, gdzie lakier został uszkodzony. Konieczne jest użycie specjalnych spotterów blacharskich, które przygrzewają do blachy adaptery i elektrody, przy jednoczesnym zachowaniu właściwości mechanicznych poszczególnych elementów.

Koszty takich usług uzależnione są od ich wielkości oraz liczby. Każda naprawa traktowana jest indywidualnie, a na jej wpływ ma również lokalizacja wgnieceń (konieczność demontażu poszczególnych elementów samochodu) oraz kształt (przy nierównomiernych jest więcej pracy). Do tego dochodzi jeszcze czas, jaki trzeba poświęcić na konkretną naprawę.


  1. Teofil

    26 maja

    Samodzielnie bym się za to w życiu nie brał. Po co narobić jeszcze większych szkód? Za to w warsztacie to już niech oni sami wybiorą najlepszą metodę. Najważniejsze, by samochód zaczął wyglądać jak należy.

Leave a reply to Teofil Click here to cancel the reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.