Czytasz

Jak napisać list motywacyjny na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży?

Jak napisać list motywacyjny na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży?

Chcesz pracować jako specjalista ds. sprzedaży? Zastanawiasz się, z jakimi obowiązkami się to wiąże? Gdzie szukać pracy? Jak odpowiadać na ogłoszenia i jak napisać list motywacyjny na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży? Podpowiadamy, co zrobić, by aplikować na taka posadę.

Specjalista ds. sprzedaży – gdzie szukać pracy?

Dzisiaj sprzedaż to branża o wielu twarzach. Sprzedaje się nie tylko produkty i usługi konsumentom, ale i prowadzi sprzedaż B2B. To sprawia, że osoby poszukiwane na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży mają w czym wybierać. Praktycznie w każdej branży znajdą oni zatrudnienie. A gdzie szukać pracy jako specjalista ds. sprzedaży? Najlepiej w internecie. W sieci są serwisy z ogłoszeniami o pracę, jak GoWork, na których zamieszczanie są oferty, w tym również dla specjalistów ds. sprzedaży.

Co musi umieć specjalista ds. sprzedaży?

Specjalista ds. sprzedaży to osoba, której zadaniem jest sprzedaż produktów/usług znajdujących się w ofercie firmy. Zarówno oferuje je klientom indywidualnym, jak i przedsiębiorstwom. Do obowiązków specjalisty ds. sprzedaży należy przede wszystkim pozyskiwanie, obsługa klientów i utrzymywanie z nimi trwałych relacji handlowych, w tym oczywiście zawieranie umów oraz prowadzenie dokumentacji sprzedażowej, ale też prowadzenie negocjacji handlowych, przygotowywanie ofert handlowych oraz analiza skuteczności działań marketingowych prowadzonych przez siebie i całą firmę.

Nie jest to więc łatwe zajęcie. Wymaga się od kandydata na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży wykształcenia kierunkowego, dobrej znajomości języka angielskiego, obsługi komputera, posiadania prawa jazdy. Dobrze, gdy ma już doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku.

Osoba, która chce pracować jako specjalista ds. sprzedaży, powinna mieć też konkretne cechy osobowości. Musi cechować się zdolnościami negocjacyjnymi, umiejętnościami strategicznymi i być odporna na stres. Specjalista ds. sprzedaży musi być sumienny, komunikatywny, samodzielny i kreatywny, a także wykazywać się wysoką kulturą osobistą.

Jak odpowiadać na ogłoszenia o pracę dla specjalistów ds. sprzedaży?

Gdy znajdzie się ogłoszenie o pracę dla specjalisty ds. sprzedaży, która spełnia oczekiwania, wówczas najprościej jest po prostu wysłać na nie odpowiedź. Serwisy z ofertami pracy dają możliwość odpowiadania poprzez formularz kontaktowy. Bywa, że pracodawca preferuje własne systemy do rekrutacji lub kontakt poprzez e-mail. Najczęściej pierwszym krokiem jest wysłanie w odpowiedzi CV. A co jeśli w rekrutacji wymagany jest list motywacyjny?

Jak napisać list motywacyjny na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży?

Jeśli w czasie rekrutacji na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży, okaże się, że wymagane jest przedstawienie listu motywacyjnego, to trzeba go napisać. Jak tego dokonać? Okazuje się, że niestety większość z nas nie czuje się dobrze w pisaniu tego typu dokumentów. Co więcej, panuje przeświadczenie, że nie warto pisać listów motywacyjnych, gdyż pracodawcy i tak ich nie czytają. Jasne, że częściowo może być to prawdą. Jednak nie ma co z góry zakładać, że rekruter, który prosi o list motywacyjny na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży, do niego nie zajrzy. W zasadzie lepiej podejść do sprawy tak, że właśnie na pewno zajrzy. Dlaczego?

Czym jest list motywacyjny?

Odpowiedź jest prosta! Osoba rekrutująca kandydatów na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży przeczyta listy motywacyjne, ponieważ są one niczym innym, jak dowodem, jak umieją oni sprzedawać.

List motywacyjny to dokument, w którym osoba, która go składa, wyjaśnia, z jakich powodów ubiega się o dane stanowisko. Jest to więc idealne miejsce, by uzasadnić, dlaczego jest się stworzonym do objęcia danej posady. W przypadku kandydata na stanowisko sprzedawcy list motywacyjny jest doskonałym medium, w którym może się po prostu „sprzedać”. dokument ten traktowany jest bowiem jako uzupełnienie Curriculum Vitae. Warto więc zademonstrować swoją siłę przekonywania. W liście motywacyjnym znacznie łatwiej zaprezentować siebie, w tym pokazać, dlaczego jest się doskonałym kandydatem na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży. W nim oprócz wykształcenia, doświadczenia i kursów, można opisać cele, przyczyny i efekty każdego ze swoich działań.

Jak powinien wyglądać list motywacyjny?

Oczywiście list motywacyjny osoby ubiegającej się o stanowisko specjalisty ds. sprzedaży, nie powinien formą różnić się od tej ogólnie przyjętej. Są elementy, których nie może zabraknąć w piśmie. W liście motywacyjnym musi być:

• data i miejscowość,
• imię i nazwisko oraz dane kontaktowe kandydata,
• dane pracodawcy,
• zwrot grzecznościowy do odbiorcy (np. manager działu HR),
• wstęp z informacją o to, na jakie stanowisko ubiega się kandydat,
• rozwinięcie, w którym wyjaśnia, dlaczego to właśnie on jest idealnym kandydatem na daną posadę,
• zakończenie – najlepiej z zapewnieniem o gotowości do osobistego spotkania,
• zwrot grzecznościowy,
• własnoręczny podpis (nawet jak wysyła się list motywacyjny droga elektroniczną, to warto wydrukować go, podpisać i zeskanować).

Co napisać w liście motywacyjnym?

Skoro wiadomo już, jak powinien wyglądać list motywacyjny, trzeba jeszcze dowiedzieć się, co w nim napisać, żeby przyniósł oczekiwany efekt. Głównym problemem jest to, że my nie lubimy i często… nie umiemy pisać. Zwłaszcza o sobie. Właśnie dlatego niewiele osób potrafi stworzyć samodzielnie list motywacyjny. Zwłaszcza taki, który sprawi, że rekruter od razu złapie za telefon lub napisze e-mail z zaproszeniem na rozmowę.

Bardzo często problemem jest pisanie uniwersalnego listu motywacyjnego. Dobry dokument nie jest kopią CV. List motywacyjny powinien bazować na zawartych w nim informacjach, jednocześnie je poszerzając. Pokazywać, jak się wykorzystuje je w praktyce.

Zdarza się, że nawet jak pisze się już pod stanowisko, jak np. specjalista ds. sprzedaży, to już niekoniecznie to oferowane w konkretnej firmie, a po prostu – do wszystkich pracodawców wysyła się jedno i to samo. To duży błąd. W liście motywacyjnym należy pokazać, że nie tylko ma się konkretne wykształcenie, doświadczenie i skończone kursy (to wiadomo z CV), ale przede wszystkim – co się z nich wyniosło, co można przekazać przedsiębiorstwu. Dobrze jest opisać, w jaki sposób usprawni się proces, czy zwiększy sprzedaż. Istotne jest też to, by pokazać, że spełnia się większość lub wszystkie wymagania pracodawcy. Warto też w liście motywacyjnym odwoływać się do wartości i celów firmy.

List motywacyjny powinien być krótki i treściwy. Nie powinno się pisać wielostronicowego dokumentu. Kto z nas ma czas na czytanie takich elaboratów? Dobrą praktyką jest napisanie listu, który mieści się na 1 stronie A4. To już niejako próbka umiejętności handlowca. Jeśli umie się w tak małej formie słownej „sprzedać”, to wiele mówi o jego zawodowych możliwościach. Świetnie zna swój „produkt”, potrafi więc wywierać dobre wrażenie.


Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *